De basis                                     

Natuurlijk beginnen we bij het begin en dat was in de vorige eeuw op 25 mei 1946 toen ik werd geboren in Rotterdam. Ik was de middelste op rij, mijn zusje Irma werd vòòr mij geboren in 1943 en Marianne na mij in 1948. Dus ik ben 'van net na de oorlog'.  Ons gezin was lid van de Vrij Evangelische Gemeente in de Jan van Looslaan. Mijn vader had een schoenmakersbedrijf in Rotterdam-Delfshaven en boven de zaak woonden wij tot 1953.  In 1953 verhuisden wij naar Rotterdam-Schiebroek en werden lid van de Gereformeerde Kerk. Dat mijn vader en moeder muzikaal waren blijkt wel uit de volgende foto uit 1949. Het harmonium stond centraal en daaromheen ons gezin.

Gezin van Esch - 1949
M'n moeder, Marianne, ik, m'n vader en Irma ( 1949 )

Dat de muziek niet zomaar uit de lucht kwam vallen, blijkt wel uit drie generaties van Esch. Mijn opa opende de rij. Hij was een groot liefhebber van het orgel en bewerkte o.a. vier koralen voor orgel.
Mijn oma bleef natuurlijk niet achter..........


Oma van Esch-1958
Oma van Esch ( 67 jaar ) - 1958

Pa-1946- aan het harmonium
Pa van Esch ( 28 jaar ) - 1946
Cor en Marianne - Kerst 1958
Cor ( 12 jaar ) & Marianne (10 jaar)- Kerst 1958
Irma - piano
Irma ( 21 jaar ) met de poes op de piano - 1963

Het hoeft eigenlijk geen toelichting om vast te stellen dat de muziek in ons gezin dagelijks troef was. Als het ware werd het met de paplepel ingegeven. Maar niet alleen orgelmuziek. Ook Strauss, James Last en later Andre Rieu ( m'n moeder ) en Chopin ( m'n zus Irma ) en radio Veronica (m'n zus Marianne) werden regelmatig gehoord, zij het dan dat radio Veronica niet aan mocht als m'n vader in de buurt was. In het ouderlijk huis kwamen ook veel vrienden, vooral zij die van (orgel)muziek hielden en zelf muziek maakten, bijv. een celliste en een dirigent. Met hen was het elk weekend prijs: humor en ernst wisselden elkaar af. Dat had veel waarde voor ons als gezin. Door de jaren heen werd het gezinsleven herhaaldelijk getroffen door ziekten en tegenslagen. De muziek, die verbondenheid schiep, is een onvoorwaardelijke basis geweest voor ons latere leven.

Met name mijn
moeder is als inspiratiebron voor mij van onschatbare waarde geweest. Zij kon zo intens genieten van de muziek dat het voor mij des te meer een reden was om er tegenaan te gaan om het allerbeste in mij naar boven te halen.

Maar niet alleen het gezinsleven was van invloed op mijn muzikale vorming, ook twee reuzen uit de wereld van het orgel hebben een onuitwisbaar stempel gedrukt. Ik heb het dan over de legendarische organist Feike Asma en zijn evenknie in Duitsland Karl Richter. 


feike Asma
Feike Asma ( 1912 - 1984 )
Karl Richter
Karl Richter ( 1926 - 1981 )

De eerste keer dat ik hen hoorde spelen was via de grammofoonplaat. Het was op een sinterklaasavond ergens rond het jaar 1956. Mijn vader had een 45-toerenplaatje gekregen van de goedheiligman. Volgens mij een van de eerste - zo niet de eerste 45-toerenplaat van Feike Asma uit de Oude Kerk te Amsterdam - met daarop de Toccata in F van Jules Grison en aan de andere kant Cantilene van Joseph Rheinberger. Toen ik dit plaatje hoorde, was ik overdonderd door de klank van het orgel wat door Asma tot leven kwam. Dit is altijd zo gebleven.

Enkele jaren later kwam onze huisvriend Bert van Mourik, dirigent van het I.J.E. koor in Overschie, met iets moois. Het waren drie LP's met de orgelconcerten van Händel, gespeeld door Karl Richter. Gelijktijdig dirigeerde hij ook nog het Münchener Bach Orchester. Karl Richter was organist van de St -Markuskirche in München. De virtuoze techniek en registratie van de concerto's openden voor mij deuren naar een nieuwe orgelwereld.

Een groter contrast tussen beide kunstenaars is nauwelijks denkbaar, maar juist daarom ongelooflijk fascinerend om beiden aan het werk te zien en te horen. Voor mij betekenen deze mensen de rode draad - zeg maar basis - in mijn orgelwerk.


Deze site heeft niet de bedoeling om uitgebreid in te gaan op hun werk als musici. Op internet is een enorme hoeveelheid informatie over hen beschikbaar.

En dan nu aan de slag om daadwerkelijk een orgel te laten 'spreken'.


engeltje
orgelwerken,orgelconcerten,www.orgelwerken.nl,orgelbespelingen,orgelstudie,feike asma,jan zwart,
jet dubbeldam,karl richter,johannus rembrandt,orgelcd, kerstmuziek,orgelmuziek,orgelmp3